Begraafplaats


Werkgroep Begraafplaats

De werkgroep begraafplaats heeft ook de afgelopen jaren volledig gefunctioneerd met behulp van vrijwilligers, zoals we dit al decennia kennen. Deze werkwijze is ondanks de veranderde situatie niet gewijzigd. Ondanks het feit dat enkele vrijwilligers de afgelopen jaren zijn weggevallen of hun werkzaamheden om gezondheidsredenen hebben moeten staken, hebben we hiervoor ruimschoots aanvulling / vervanging is gevonden. Door hun inzet hebben we de aflopen jaren kunnen afsluiten met een positief exploitatie resultaat ondanks de stijgende kosten kunnen afsluiten. Wij zijn onze vrijwilligers dan ook heel veel dank verschuldigd voor alle werkzaamheden die zij belangeloos op de begraafplaats hebben uitgevoerd.

Achter de schermen

Ook achter de schermen is er veel werk verzet. Na de fusie in 2019 hebben we een jaar lang nog gebruik kunnen maken van het programma Cashflow voor de administratie van de begraafplaats. Hiermee voldeden we aan de door eisen die de wet hier aan stelt. De verwachting was immer dat in 2020 de overname door de Gemeente Doetinchem een feite zou zijn. Echter de Covid periode  vertraagde alles maar de verwachting was nog steeds dat we deze overname relatief snel zouden kunnen afronden. Toen het echter in 2022 duidelijk begon te worden dat dit wel eens lang zou kunnen gaan duren is er besloten toch een programma aan te schaffen omdat het handmatig bijhouden van de administratie een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid is. In het verleden was al eens naar een ander programma gekeken, geschikt voor een kleine begraafplaats, gebruikersvriendelijker zou zijn dan Cashflow en ook voor meerdere personen toegankelijk zou zijn. Het programma Begraafplaats Lite van Trobit scoorde toen in alle afwegingen het beste. Een korte hernieuwde evaluatie van de programma’s, die beschikbaar waren leerde dat deze situatie nog niet verander was. We hebben dit programma aangeschaft, tot op heden echter nooit een rekening hiervoor ontvangen en de migratie, wat een “makkie” zou voortvarend ter hand genomen. Echter dit laatste was een grote misrekening van Trobit. Een basismigratie lukte maar het betekende dat alle gegevens moeten worden gecontroleerd en handmatig moest worden aangevuld. Dit resulteerde dat we de onderhoudsbijdrage 2023 niet vanuit het nieuwe programma geïnitieerd kon worden maar wederom handmatig moest worden aangemaakt. Het jaar 2024 is gebruikt om een schaduw verwerking met de handmatige versie uit te voeren en de spreekwoordelijk laatste puntjes op de i te zetten en de factuur lay-out in lijn te brengen met onze tot nu toe gebruikte lay-out. 2025 zal dus het jaar zijn het nieuwe programma volledig operationeel is en de facturen vanuit het nieuwe programma worden aangemaakt. Kortom ook achter de schermen is er veel werk verzet om weer aan de wettelijk eisen te kunnen voldoen.